Pressmeddelande från Sverigedemokraterna | Sverigedemokraterna i Gävleborg

Pressmeddelande från Sverigedemokraterna

Datum: 2006-09-08

Roger Hedlund kan inte uteslutas ur facket
– 99 gick Roger Hedlund ur facket, facket saknade demokratiska grundvalar

Igår berättade Sverigedemokraterna om att Mikael Hamrén uteslutits ur fackförbundet Transport.
Roger Hedlund valde självmant att lämna fackförbundet If Metall 1999. Anledningen till utträdet var att man körde över medlemmarnas åsikter i EU omröstningen. Exempelvis var en stor majoritet av medlemmarna emot EU inträdet, medans förbundsstyrelsen valde att driva en aktiv ja kampanj. Samma sak i EMU valet 2003.

– Påstår man sig företräda medlemmarna ska man göra det i alla frågor, säger Roger Hedlund, distriktsordförande Sverigedemokraterna Gävleborg.

Den andra anledningen till att Roger Hedlund gick ur If Metall (dåvarande Metall) var att medlemspengarna gick till att finansiera Socialdemokraternas valrörelse.

– Jag kommer åter igen att träda in i den mycket nödvändiga och viktiga fackföreningsrörelsen den dag facket blir opolitiskt och alla är välkomna, svarta som vita, Sverigedemokrater som Moderater.

– Att gå ur facket är bland det bästa jag gjort. På min arbetsplats blir jag ibland ifrågasatt, men många visar sitt stöd till beslutet, detta efter att jag förklarat anledningen till utträdet, säger Roger Hedlund.

Alla ska ha rätten att vara med i facket, Roger Hedlund valde självmant att gå ur, det är stora skillnader mellan de besluten.

För mer information:
Roger Hedlund